Hvad er osteopati?

Osteopati er en medicinsk videnskab, der blev grundlagt i slutningen af det 19. århundrede. Den amerikanske læge Andrew Taylor Still var utilfreds med den daværende lægestand, og søgte at finde nye måder at behandle diverse smerter og lidelser.

I sin søgen var han vidt omkring og “flirtede” blandt andet med magnetisme og mesmerisme. Det var dog først da han iagttog de indianske medicinmænd, de såkaldte “bone setters”, at osteopatien begyndte at tage form. Disse bone setters arbejdede med led og knogler, og sammen med Stills egen omfattende viden om anatomi begyndte teorierne at flyde fra Still. Han mente, at alle lidelser og sygdomme kunne behandles uden brug af medicin – blot ved at behandle de relevante led og knogler. Han blev dog mødt med skepsis fra andre læger, men langsomt fik han succes med sine teorier. Og i 1892 åbnede han The American School of Osteopathy i Kirksville, Missouri

Sidenhen har osteopatien udviklet sig meget. Fra AT Stills oprindelige filosofier og til nutidens osteopati er der dog stadig meget bevaret. Det gælder især udvalgte af manuelle teknikker – det vil sige de greb vi bruger, når vi behandler. Og som med den mere traditionelle medicin, er osteopatien også blevet en mere evidens-baseret videnskab. Med udgangspunkt i vores nuværende viden om anatomi, fysiologi og biomekanik, kan man nu teoretisk underbygge de resultater, som en osteopatisk behandling giver. Dette er blandt andet årsagen til den statslige anerkendelse af osteopati, som man kender fra lande som USA, Australien, New Zealand og Storbritannien. I 2018 blev osteopati en autoriseret behandlingsform under Styrelsen for Patientsikkerhed på linje med fysioterapi og kiropraktik

De primære behandlingsområder

Det musculoskeletale system

Muskler knogler og bindevæv

Det viscerale system

Vores organer og bindevævet omkring

Det neurologiske system

Vores nervesystem

Det kraniosacrale system

Primært nervesystem og hormonsystem

Vil du læse mere om osteopati?

Anna kom til behandling for smerter i lænd og ben, og i samarbejde med hendes fysioterapeut fik vi lagt en god plan

Bækkensmerter ses ofte i klinikken. Her er et eksempel på et behandlingforløb af en 36 årig kvinde