Hvorfor hulemand?

Bread

Efter at jeg er begyndt at spise efter paleo-metoden, spiser jeg mere kød og fisk – det er jeg den første til at indrømme. Men jeg tror ikke, at jeg spiser markant mere kød og fisk end jeg gjorde tidligere. I stedet tror jeg, at den største forskel i min diæt, er den øgede mængde grøntsager og nødder og den totale mangel (85 % af tiden) på brød, pasta, kartofler, mælk og sukker. Altså mælk har aldrig fyldt særligt meget i min diæt, så det er ikke noget jeg tænker særlig meget over, hvorimod både sukker, brød og pasta har været savnet. Og jeg skriver har været, for jeg savner det ikke mere. Men det var nogle hårde uger….. Dog kunne jeg mærke, at min mave og krop fik det bedre uden brød – og værre hvis jeg havde spist en masse sukker og brød. Så nu er min konklusion at brød og sukker ikke er godt for min mave. Derfor har jeg nu ingen problemer med at lade kage og brød og søde sager stå.

Det har dog hele tiden været både min kones og min holdning, at denne kostomlægning ikke skulle blive til en religion for os. Vi havde begge hørt fra bekendte om deres “effekt” af paleodiæten, og tænkte at det lød ret drastisk at skulle droppe så mange fødevarergrupper. Men vi ville gerne ændre vores livsstil, så hvis paleodiæten var svaret, ville vi spise derefter. Som udgangspunkt ville vi dog sætte os godt ind i sagerne inden vi begyndte. Vi vidste, at vi ville blive mødt med mange kritiske spørgsmål og være nødt til at redegøre for vores valg. En grundig søgning på internettet gav en masse udokumenterede udsagn, og det var svært at finde reel forskning inden for paleo.
Men så stødte vi på Mat Lalonde. En ung professor fra Harvard, da havde taget paleodiæten under kærlig hånd. Han fulgte selv diæten (og gør det stadig), dog havde han det svært med mange af de påstande som omgiver paleo. Loren Cordain, som var den første til at fremlægge teorierne bag diæten, kastede om sig med mere eller mindre usaglige påstande, som Lalonde udfordrede. Og Lalonde satte sig for at undersøge effekten af de forskellige fødevarers indflydelse på kroppen.

Så hvad siger han:

Kort fortalt så mener Lalonde, at korn ernæringsmæssigt er grøntsager underlegne. Og er især bekymret over gluten og gliadiner. Om mælk er han mere afslappet. Hans holdning er at mange af os fint tåler mælk (især i Skandinavien) men at vi fint kan klarer os uden. Ved mælk er hans bekymring rettet i mod casein og lactose.
Jeg tror, at paleodiæten er et rigtig godt udgangspunkt til en sund kost og livsstil. Men jeg er også sikker på, at man sagtens kan leve et godt liv uden sygdomme, hvis man indtager korn, mælk og sukker. Det hele afhænger af vores immunsystem og dets evne til at bekæmpe bakterier og toxiner. Jeg er samtidig en stor tilhænger af videnskaben – og vil derfor gerne se dokumentation for diæten. Så jeg vil søge at finde dokumentation for både Cordains og andre teser, og ligeledes med glæde droppe paleo hvis videnskaben modbeviser den.

Men indtil da vil jeg mæske mig i frisk kød, årstidens grøntsager og frugter, og lækre nødder.

Jeg har på egen krop oplevet en fantastisk effekt at at droppe førnævnte fødevarer, og jeg er sikker på at andre vil have samme oplevelse. Så jeg vil opfordre til at prøve diæten i 14 dage, og mærke efter.

/Anders