Der skal protein på bordet….og træningstøj på!

Så har vi skudt det nye år i gang. Og for mange af os giver dette anledning til at kigge på motion og kostvaner. Det er ikke ualmindeligt at høre om “dyre” slankeløsninger eller fantastiske træningstilbud fra diverse fitnesskæder – men er det med kost og motion virkelig så svært? Tja – der findes i hvert fald mange holdninger til hvad og hvor meget man må spise. Og med hensyn til motion så er der også uenighed omkring sammenhængen mellem vægttab og motion. Lad mig dog bare prøve at fremlægge noget at den viden, der findes på området.

For et par år siden fremlagde en række danske forskere resultaterne af den hidtil mest omfattende undersøgelse af kost og vægttab. Deres konklusion var at en kost med et højt proteinindhold samt lavt glykæmisk index var den optimale når det kom til varigt vægttab. Denne konklusion bakkes også op af andre studier (her og her)

Man har vist at protein giver en øget mæthed, og derfor indtager man færre kalorier. Dog er der også visse kredse, der mener at et øget proteinindtag kan være skadeligt, især i forhold til nyrer og blodtryk. Men kigger man på de nyeste artikler (her og her), så ser det ikke ud til at protein spiller nogen negativ rolle hos raske mennesker. Tværtimod ser man en positiv effekt på blodtrykket (her).

Nu kommer så pointen med dette indlæg. Findes der måder, hvorpå man sikrer sig kombinationen af protein og madvarer med lavt glykæmisk index……Ja – en diæt der bygger på gode grøntsager (ikke for mange rodfrugter!), fisk, æg og kød, samt i mindre grad nødder og frugt og mælkeprodukter. Spiser man denne diæt, vil man følge de videnskabelige anbefalinger om god og sund kost. Og hvis du synes at denne kost lyder bekendt – ja så stemmer den overens med moderne paleokost!

Mange vælger også at motionere i håbet om at tabe sig. Og selve motionsdelen er super vigtig for mennesket. Bare ikke i forhold til et vægttab. Her spiller kosten det altovervejende rolle, men motion har dog mange andre positive effekter (eks. øget insulin sensitivitet og mindsket risiko for hjerte-kar sygdomme. Hvilken form for motion skal du så dyrke? Den der motiverer dig mest, selvfølgelig. Men acceptér samtidig at du ikke altid motionere med et smil på læben. Selv de mest sportglade motionister oplever at lysten til træning kan svigte. Men her kommer selvdisciplinen ind, og man kæmper sig igennem sin træning. Ofte vil man endda opleve at den manglende træningslyst forsvinder, når først man er kommet i gang med sin træning.

The 1896 Olympic marathon.

Vores krop er skabt til bevægelse, så motion er det mest naturlige for os. Ofte hører vi dog folk spørge hvorvidt vores krop kan holde til al den motion.. Men mon ikke tiden er inden til, at vi spørger os selv om vores krop kan holde til manglen på motion?

Som en tidligere dansk wrestler sagde: træn hårdt, spis sundt og tro på dig selv. Og god vind i 2013

/Anders